Saturday, May 10, 2008

Ketuanan Melayu Terancam..??

“Takkan Melayu hilang di dunia”

Wajarkah ayat itu disebut-sebut pada masa kini? Sedarkah kita sebagai Melayu generasi ini, hak2 istimewa kita semakin tergugat?

Isu terhangat kebelakangan ini, Karpal Singh telah mempersoalkan titah Sultan Perak seolah-olah memperkotak-katikkan kuasa Sultan. Sultan merupakan institusi yg tidak wajar dipertikaikan, lebih2 lagi oleh bangsa bukan Melayu. Tidak terbakarkah hati anda melihatkan maruah org Melayu dicabar?

Seterusnya, isu agama. Azlina binti Jailani atau Lina Joy, seorg wanita Islam telah dilahirkan dalam sebuah keluarga Melayu yang mengamalkan ajaran Islam. Tetapi dia mengaku tidak pernah mengamalkan Islam sejak 1990 dan dia telah pergi ke gereja setiap hari Ahad. Dia juga telah dibaptiskan pada 11 May 1998. Lina Joy telah menuntut utk menghapuskan status Islam pada MyKadnya. Akhirnya Mahkamah Persekutuan pada 30 Mei 2008 mengumumkan penghakiman secara majoriti 2-1 menolak rayuannya menurut Utusan Malaysia Online.
Baca artikel Utusan Online: http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0531&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm
Baca dokumen rasmi Badan Peguam Malaysia tentang isu Lina Joy:
http://www.malaysianbar.org.my/selected_judgements/lina_joy_v_majlis_agama_islam_wilayah_persekutuan_2_ors_2005_ca.html

Tanah org Melayu juga menjadi buruan bangsa bukan Melayu. Contoh paling ketara ialah teori usaha pembersihan etnik atau “ethnic cleansing” melalui projek penternakan babi di Sepang, Selangor. Projek ini dianggarkan bernilai lebih RM100juta. Melihat daripada sudut keadaan Sepang sekarang ini yang sedang membangun, projek MEGA ini bakal menyekat pembangunan yang sedang rancak atau drastik sekarang ini berlaku di Sepang serta kawasan sekitarnya. Jika projek ini dilaksanakan oleh kerajaan negeri kita takut apa akan jadi dengan beberapa pembangunan yang akan dijalankan serta yang telah dibuat di kawasan itu.

Sedarlah wahai Melayu..

No comments: